Duurzame Mobiliteit op de Zuidas
- Jeroen Peters
- 17 jul 2024
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 13 nov 2024
Uitdaging voor de toekomst
De opkomst van elektrische mobiliteit is onvermijdelijk en speelt een cruciale rol in het verminderen van CO2-uitstoot. Hoewel bedrijven, industrieën en regionale en lokale overheden hard werken aan een duurzamere toekomst, staan gebieden zoals de Zuidas voor enorme uitdagingen. Een van de belangrijkste obstakels is de beperkte capaciteit van het nationale elektriciteitsnet. Melissa Kooke, conceptontwikkelingsmanager bij D&B The Facility Group, legt uit: “Ons doel is om in 2030 een volledig elektrisch wagenpark te hebben, in lijn met onze ambitie om onze CO2-uitstoot met vijftig procent te verminderen ten opzichte van 2019. Niet alleen wij hebben dit doel; velen zullen dit ambitieuze streven herkennen. Echter, lokale gemeenschappen, evenals de Zuidas, staan voor serieuze infrastructurele uitdagingen om dit doel te bereiken.”

Problemen met de capaciteit van het elektriciteitsnet
Nu er steeds meer elektrische voertuigen op de weg komen, heeft het elektriciteitsnet moeite om aan de stijgende vraag naar laadpalen te voldoen. “Vooral de netten in Amsterdam en de Zuidas bereiken hun limiet,” zegt Kooke. “Vanwege de capaciteitsgrenzen denken we dat tegen 2025 sommige delen van de stad geen extra laadpunten meer kunnen plaatsen.” Dit is slecht nieuws voor bedrijven die duurzaamheid willen nastreven, zoals een volledig elektrisch wagenpark. Hoewel er slimme oplossingen zijn, zoals ‘smart charging’, waarbij de laadsnelheid wordt afgestemd op de beschikbaarheid van energie en het probleem enigszins zou kunnen verlichten, blijft de vraag naar elektriciteit groter dan het aanbod. Dit betekent dat de overheid en de industrie op zoek moeten naar alternatieven.

De oplossing van D&B: Charge & Ride
Om de druk op het elektriciteitsnet te verlichten, heeft D&B The Mobility Group (onderdeel van D&B The Facility Group) een nieuw serviceconcept gelanceerd: Charge & Ride. Naast het aanbieden van laadfaciliteiten omvat Charge & Ride een Valet Charger, die de elektrische voertuigen oplaadt en met behulp van slimme technologie het laadproces optimaliseert. Kooke legt uit: “Met Charge & Ride kunnen we de toegang tot laadstations maximaliseren, ondanks beperkingen in het netwerk.” Door piekmomenten in energievraag op elkaar af te stemmen, optimaliseert The Mobility Group de laadcapaciteit van 200% tot 280%.
Parkeertekorten
Niet alleen is de laadcapaciteit beperkt, maar er is ook een tekort aan parkeerplaatsen. De Gemeente Amsterdam heeft het aantal parkeerplaatsen, zelfs voor elektrische voertuigen, verminderd om ruimte te maken voor fietsenstallingen en groene zones. Dit maakt het voor werkgevers op de Zuidas extra moeilijk om hun werknemers duurzame mobiliteitsopties te bieden. Kooke zegt: “De vermindering van het aantal parkeerplaatsen, gecombineerd met de beperkingen van de laadinfrastructuur, betekent dat we voor een dubbel dilemma staan.”
Samenwerken voor een duurzame toekomst
Ondanks deze obstakels zet D&B The Facility Group zich in om haar duurzaamheidsambities te verwezenlijken. Het verminderen van de CO₂-uitstoot en het elektrificeren van het wagenpark zijn essentiële stappen om de klimaatdoelen van het Akkoord van Parijs te halen, gericht op het beperken van de opwarming van de aarde tot onder de 1,5 graden Celsius. Samenwerking is cruciaal, benadrukt Kooke. “Innovatief denken en partnerschappen zullen de sleutel zijn om problemen met netwerkinfrastructuur en capaciteit op te lossen. Charge & Ride is een stap in de goede richting, maar we hebben ook steun van de overheid nodig om het elektriciteitsnet voor te bereiden op de toekomstige vraag.”

Hoe werkt Charge & Ride?
Wanneer medewerkers of kantoorbezoekers hun voertuigen willen opladen, worden ze naar een laadstation geleid en geven ze hun autosleutels af aan de bestuurder, de Valet Charger. De Valet Charger sluit het voertuig aan op het laadstation. Zodra het voertuig volledig is opgeladen of tot een vooraf afgesproken bereik, verplaatst de Valet Charger het naar een reguliere parkeerplaats op locatie of in de parkeergarage. Hierdoor komt er een laadplek vrij voor het volgende voertuig, dat door de Valet Charger naar het laadstation wordt gebracht. Wanneer de medewerker of kantoorbezoeker aan het einde van de werkdag of op een ander moment vertrekt, kan hij of zij de autosleutels ophalen bij de Valet Charger, die hen naar de parkeerlocatie van het voertuig begeleidt.
Dit artikel verscheen eerder in Hello Zuidas.
Over D&B The Mobility Group:
D&B The Mobility Group is gevestigd in Amstelveen. Als aanbieder van mobiliteitsdiensten verzorgt D&B al meer dan 30 jaar diverse diensten, waaronder chauffeursdiensten in de vorm van een studentchauffeur/privechauffeur, valet parking service, shuttlediensten, parkeerbegeleiding en verkeersregelaars. D&B neemt regelmatig de volledige mobiliteitsregie rondom een evenement of project van A tot Z uit handen.

Voor meer informatie:
Floor Pleysier
Manager New Business
Comments